Russia registers 9 US media outlets as 'foreign agents'

This was after Kremlin-funded RT television registered itself as a "foreign agent" in the US under pressure.

Russian President Vladimir¬†Putin¬†gives a speech at the 3rd Railway Congress in Moscow on November 29, 2017. Last month, he signed a law allowing international media to be slapped with the controversial label 'foreign agents', seen as a retaliatory move after Kremlin-funded RT television registered itself as a "foreign agent" in the United States under official pressure. PHOTO | POOL | YURI KADOBNOV | AFP 

IN SUMMARY

  • Russia last month hastily issued legislation allowing the measure to target media in a retaliatory move after Kremlin-funded RT television registered itself as a "foreign agent" in the United States under official pressure.
  • The 2012 law previously applied only to non-governmental organisations that had international funding.
  • Those branded "foreign agents" have to present themselves as such on all paperwork and submit to intensive scrutiny of their staffing and financing.
  • Many NGOs have closed down as a result, saying the measure made it too difficult for them to operate.

Advertisement

MOSCOW

Russia's justice ministry on Tuesday named nine US media outlets, including Voice of America, as "foreign agents" after President Vladimir Putin signed a law last month allowing international media to be slapped with the controversial label.

The ministry on its website posted a statement saying that US-funded Voice of America and Radio Free Europe/ Radio Liberty and seven of their media affiliates have been recognised as "carrying out the functions of a foreign agent."

RETALIATORY

Russia last month hastily issued legislation allowing the measure to target media in a retaliatory move after Kremlin-funded RT television registered itself as a "foreign agent" in the United States under official pressure.

Radio Free Europe and Voice of America had already been formally warned by the justice ministry that they risked recognition as "foreign agents."

The justice ministry has now formalised this, naming them and their affiliates, including Radio Free Europe's news sites dedicated to regions including Crimea, which Russia annexed from Ukraine, and the Caucasus and a television channel run jointly by Radio Free Europe and Voice of America called Telekanal Nastoyashchyeye Vremya.

LAW

The 2012 law previously applied only to non-governmental organisations that had international funding.

Those branded "foreign agents" have to present themselves as such on all paperwork and submit to intensive scrutiny of their staffing and financing.

Many NGOs have closed down as a result, saying the measure made it too difficult for them to operate.

Rights groups fear the measure applied to media could have a chilling effect on the ability of outlets to carry out independent reporting.

More From Daily Nation
This page might use cookies if your analytics vendor requires them. Accept